پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 118175
جديدترين پيشنهاد ترکيه‌ براي«کرکوک»عراق
تاریخ انتشار : 1393/01/01
نمایش : 1608

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، «نجم الدين کريم» استاندار کرکوک در مصاحبه‌اي با روزنامه کردستاني نوي وابسته به اتحاديه ميهني کردستان، تصريح کرد که در آخرين سفر هيئت منطقه کردستان به ترکيه، مقامات اين کشور درباره تبديل کرکوک به اقليمي جداگانه‌ و مستقل صحبت کرده‌اند.

وي درباره موضع هيئت منطقه کردستان در مقابل پيشنهاد ترکيه گفت: اين هيئت در پاسخ، بر لزوم برگزاري همه‌پرسي براي کرکوک و ديگر مناطق مورد مناقشه‌ ميان اربيل و بغداد و پيوستن اين مناطق به‌ منطقه کردستان تأکيد کردند.

پيشتر وزير خارجه ترکيه اعلام کرده بود که با نيچروان بارزاني نخست‌وزير کردستان و نجم الدين کريم استاندار کرکوک ديدار کرده و با اطلاع کشورهاي مطرح منطقه و دولت مرکزي عراق برنامه‌اي ويژه براي کرکوک در دست دارد.

نجم الدين کريم درباره برگزاري همه‌پرسي در کرکوک اشاره کرد: نمي شود همه‌پرسي‌اي برگزار کرد که فقط کُردها در آن مشارکت داشته باشند چرا که در اين صورت از مشروعيت داخلي و بين المللي برخوردار نخواهد بود، بلکه لازم است که همه اقوام و طيف هاي کرکوک با توافقنامه اي از پيش تعيين شده اين همه‌پرسي را برگزار کنند.

هر چند رئيس منطقه کردستان عراق پيشتر اعلام کرده بود که ماده ??? قانون اساسي ديگر اجراء شده و لزومي ندارد که بار ديگر در مورد اين ماده بحث شود، نجم الدين کريم اعلام کرد: اگر کُردها عاقلانه با اين قضيه برخورد کنند مي توان ماده ??? قانون اساسي را به اجراء درآورد و مناطق موردمناقشه مجدداً به خاک کردستان عراق الحاق شود.

وي که عضو دفتر سياسي اتحاديه ميهني است، افزود: «کُردها بايد با يکديگر متحد باشند اما نبايد هيچ حزبي مسئله استقلال کُردستان را مصادره به مطلوب کند.»

 

مرجع : خبرگزاري فارس

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html